Allt om din faktura från Dala Energi
Hoppa till innehåll

Allt om din faktura från oss

Välj det betalningssätt som passar dig bäst för dina fakturor. Oavsett om du föredrar bekvämligheten med autogiro, den miljövänliga e-fakturan eller flexibiliteten med mejlfaktura, har vi en lösning som passar dina behov.

Välj hur du vill betala din faktura

1. Autogiro
Med autogiro blir betalningen av dina återkommande räkningar smidig. Betalningen sköts automatiskt och alltid i tid, så du kan känna dig trygg med att allt är betalt på rätt dag. Du anmäler autogiro på Mina Sidor.

2. E-faktura
Med e-faktura får du dina räkningar direkt i din internetbank – enkelt och miljövänligt.

För att skaffa e-faktura loggar du in på din internetbank och söker efter information om e-faktura. Välj sedan att godkänna Dalakraft som mottagare. Efter detta kommer du att kunna godkänna din betalning varje månad – direkt i internetbanken.

3. Mejlfaktura
Om du vill ha fakturan skickad till din mejl uppger du din mejladress i formuläret nedan.

Kom ihåg att uppdatera din mejladress hos oss om den ändras! Det gör du genom att fylla i formuläret med din nya mejladress.

Vanliga frågor

Varför står det ”elöverföring” på fakturan?

På din faktura från Dala Energi innebär ”elöverföring” en del av nätavgiften för den el som transporteras till ditt hem. Ditt nätavtal med oss består av två delar, oavsett var du bor:

  1. Abonnemangsavgiften: en fast avgift som säkerställer att du har tillgång till elnätet och kan använda el när det behövs.
  2. Elöverföringsavgiften: en rörlig avgift som baseras på mängden el som faktiskt förbrukas i ditt hushåll. Den täcker kostnaden för att föra över elen från våra anläggningar till din bostad.
Varför kommer min faktura från Dalakraft?

Vi på Dala Energi har valt att samfakturera med Dalakraft för att göra det enklare för dig som kund. Om du har elnät från oss och elhandel från Dalakraft, får du allt på en och samma faktura.

Skulle du välja en annan elhandlare än Dalakraft får du två fakturor: en för elhandeln från din valda leverantör och en för elnätet från Dalakraft, som hanterar faktureringen åt oss.

Faktura från Dalakraft

Som kund hos Dala Energi kommer dina fakturor från Dalakraft. Det beror på att vi har valt att samfakturera med Dalakraft – för att göra det enklare för dig som kund. Om du har elnät från oss och elhandel från Dalakraft, får du alltså allt på en och samma faktura.

Hitta dina fakturor

Du hittar dina aktuella och tidigare betalda fakturor genom att logga in med bank-id på Dalakraft.

Se din elförbrukning

För att ta del av din egen elförbrukning loggar du in på Mina Sidor.

Tillsammans för bygdens bästa investering

Kontakta oss


Adress:
Dala Energi AB
Postadress: Box 254, 793 26 Leksand

Kundservice: 0247-738 00

Epost: info@dalaenergi.se

Chatta med oss

Vi har just nu x pågående störningar i elnätet.

Ring 0247-738 99 vid strömavbrott.

Vid driftstörningar arbetar vi med att åtgärda felet så snabbt som möjligt. Har du viktig information som kan hjälpa oss att hitta och åtgärda felet ber vi dig kontakta oss via telefon.

Eller gå till sidan för avbrott.