Ladda batterierna med ljus på vintern

07 mars, 2016
Allmänt - Ladda batterierna med ljus på vintern - ctl00_cph1_imgMain

Många svenskar blir påverkade av vintermörkret och saknar ljuset under de mörka årstiderna. På oss människor är effekten av dagsljuset påtaglig, vi känner oss piggare, gladare och får mer energi.

Det beror på att vi har en biologisk klocka i kroppen som styr vakenhet och sömn genom hormonsystem. Det går därmed att motverka vintermörkret genom att medvetet söka sig till och omge sig med ljus.  

När ljuset träffar näthinnan i ögat sänder det signaler till hjärnan som gör att ämnesomsättningen varvas upp och produktionen av sömnhormonet melatonin blockeras- det innebär att ljus gör att man piggnar till rent biologiskt. Hjärnan får bättre fart och gör så att man tänker bättre och har mindre benägenhet att somna. Vi behöver helt enkelt ljus för att leva och må bra. Tänk på att de celler som påverkar sömnhormonerna framförallt finns i och bakom ögonen, så lämna solglasögonen hemma ibland.

Under sommarhalvåret får vi på ett enkelt och naturligt sätt tillräckligt med ljus då vi har flera soltimmar- det räcker med att vistas 15-30 min i solen under dagen för att tillgodose vårt behov. Men även under vintern går det att skapa ljus i vintermörkret.

Läs mer om hur ljuset påverkar oss och få tips på vad du kan göra för att ladda batterierna när det är mörkt.


x
Vad kan vi hjälpa dig med?