Här laddar du batterierna på en kvart

21 oktober, 2016
Allmänt - Här laddar du batterierna på en kvart - ctl00_cph1_imgMain

Två nya supersnabba laddstationer kom på plats, en station i Rättvik och en i Leksand, strax innan midsommarhelgens stora och täta turistströmmar.

–Med placeringen utmed riksväg 70 vill vi fånga upp trafikanter som är på genomresa, säger Robert Nilsson, arbetschef
på affärsenhet Elnät på Dala Energi.

Mycket har hänt sedan Dala Energi satte upp de första kurbitsmålade laddstolparna runt om i Dalarna för några år sedan. Men succén lät vänta på sig. Stolparna blev snabbt omoderna och de stod heller inte helt rätt placerade. Vid Leksands Resecentrum var det till exempel inte en enda som laddade bilen, trots att det var gratis.

– Man kan också välja att säga att vi var tidigt ute. Nu prövar vi igen och så får vi se hur det går, det är viktigt att vara lyhörd för bilisternas beteenden, menar Robert Nilsson. De nya laddstationerna är för närvarande de näst största effektmässigt, 100 kW, bara Teslas stationer har högre effekt, 120–160 kW.

– Och de nya stationerna är inte bara supersnabba. De är också försedda med samtliga kontakttyper; AC typ 2 43 kW, CCS och CHAdeMO, fortsätter Robert. 


Laddar på en kvart
På bara drygt en kvart ska bilisterna kunna ladda sina batterier upp till 80 procent med hjälp av de nya supersnabbladdarna.

– Just snabbheten är viktig, inte minst för dem som är på genomresa. Robert Nilsson menar att genom att bygga
ut infrastrukturen och göra ”tankningen” effektiv och enkel kommer det att bli attraktivt och realistiskt för fler att satsa
på eldrift nästa gång det är dags att byta bil.

– Det känns jätteroligt att bidra till utvecklingen. Vi har jobbat hårt med att förstå och analysera laddinfrastrukturen
genom ”workshops”, seminarier och erfarenheter från andra länder.


Laddning.JPG

Investering för miljön
Arbetet med laddstolparna är ett samarbete med Dalakraft och Malungs Elnät. Projektet startade med att Dala Energi sökte pengar ur Klimatklivet, Naturvårdsverkets satsning på lokala klimatnyttiga investeringar.

– Ärligt talat så hade vi inte jättestora förhoppningar när vi skissade på vår ansökan, så därför blev vi desto gladare när vi fick veta att den hade beviljats, berättar Robert och tillägger att man har haft ett gott samarbete med både Rättviks och Leksands kommuner kring stationernas placering.

– Vi på Dala Energi tror på el som drivmedel och att framtidens fordonsflotta blir eldriven, säger Robert.

Läget är perfekt
Falubon Per Asp reser ofta i sitt arbete. I drygt ett år har hans Nissan Leaf transporterat honom mellan olika bankkontor i Dalarna. 

– Laddstationen här i Rättvik ligger perfekt till. På en laddning kan jag köra 15-16 mil, berättar han

Laddstationen i Rättvik ligger verkligen på den perfekta platsen. Om Per tröttnar på att kolla mobilen medan batteriet laddar, hinner han ta en promenad till Långbryggan eller till någon av de butiker, kaféer eller restauranger som ligger på bekvämt gångavstånd.

– Och än så länge har det aldrig varit någon väntetid när jag har behövt ladda. Det brukar det däremot vara hemma i Falun ibland. 

– Det kostar heller inte något att ladda här!

Ta del av hela reportaget här på sid 8-9 i vårt Magasin Synergi.


TRANSPORTSEKTORN BEHÖVER ELEKTRIFIERAS
Regeringens vision är att Sverige ska ha en fossiloberoende fordonsflotta år 2030.
• En avgörande fråga för att nå en fossilfri transportsektor är tillgången till förnybar energi.
• Genom att öka andelen fordon som drivs med el och öka elproduktionen från förnybara energikällor kan fler fordon
gå på el samtidigt som koldioxidutsläppen minskar.
• Samtidigt frigörs biogas som kan användas till andra fordonstyper som är svårare att driva med el.

Källa: Regeringskansliet.se


Visste du att?
Om alla Sveriges förare körde elbilar skulle de nyttja mindre än 10 procent av Sveriges totala elanvändning.
Källa: miljofordon.s e



x
Vad kan vi hjälpa dig med?